Mekonyum İleusu

Mekonyum İleusu Nedir?

Mekonyum, bebeğin ilk dışkısıdır; koyu yeşil renklidir. Bebekler doğum süreci esnasında veya doğumdan kısa bir süre sonra mekonyum çıkarırlar.

Mekonyuma bağlı barsak tıkanıklığı gelişmesine mekonyum ileusu denir. Görülme sıklığı ortalama 12.000 doğumda birdir. Mekonyum ileusu ile kistik fibrozis arasında çok yakın bir ilişki vardır. Kistik fibroziste, koyu yapışkan mekonyum barsakta tıkanıklığa neden olur.

Mekonyum ileusunda barsak tıkanıklığı bulguları; karın şişliği, safralı kusma, mekonyum çıkaramama görülür. Ayakta çekilen batın grafisinde buzlu cam manzarası tipiktir.

Tedavide, opak madde içeren lavmanlarla mekonyum boşatılmaya çalışılır. Eğer lavmanlarla netice alınamazsa veya barsak delinmesi ve barsak atrezisi gibi durumlar söz konusu ise cerrahi müdahale gerekir.  Ameliyattaki bulgulara göre genişlemiş barsak kısmı çıkarılır ve ince barsaklar cilde ağızlaştırılır.  Barsak tamamen açıldıktan sonra ise barsaklar kapatılarak karın içine alınır.

Tedavi sonrası bu hastaların kistik fibrozis yönünden araştırılması gerekir.

Mekonyum Tıkaç Sendromu Nedir?

Barsak duvarına yapışık, iyice sertleşmiş ve tıkaç halini almış mekonyumun kalın barsağın son kısmında tıkanıklık oluşturması durumudur. Genellikle tanı amacıyla çekilen kolon tetkiki esnasında tıkaç çıkar ve tedavi de sağlanmış olur.

Mekonyum Peritoniti Nedir?

Mekonyum peritoniti, anne karnında barsak delinmesine (perforasyon) bağlı olarak mekonyumun karın içine geçmesi sonucu oluşan karın duvarı zarı iltihaplanmasıdır. Doğumdan hemen sonra muayenede karın şiş ve gergindir.  Karın duvarında kızarıklık ve ödem görülür.

Tedavide, barsak tıkanıklığı bulguları varsa karın açılır ve altta yatan hastalıkla birlikte tedavi edilir.