Over Torsiyonu (Yumurtalık Dönmesi)

Yumurtalıklar rahmin her iki tarafında bulunan ve bağlarla rahim ile karın yan duvarına tutunan en önemli üreme organlarındandır.  Over torsiyonu, yumurtalığın kendi etrafında bir ya da birkaç kez döndüğü, bu nedenle tutunduğu bağlar ve bu bağların içinden geçen damarlarının da burkulması sonucu gelişen acil bir durumdur. Over torsiyonu genellikle tek taraflıdır ve daha çok sağda görülür. Her yaşta görülebilmekle birlikte olguların %15’ini çocuklar oluşturur.

Erken tanı konup tedavi edilmediğinde kısa zamanda dolaşımın bozulmasına bağlı olarak doku kaybı ortaya çıkabilir ve yumurtalık canlılığını yitirebilir.

Over Torsiyonu Nedenleri

Nedeni saptamak her zaman mümkün olmamakla birlikte genelde kist ya da başka sebebe bağlı olarak büyümüş yumurtalıklarda görülür. Kistler özellikle de dermoid kist ana nedenlerindendir. Tüplerin uzun olması gibi bazı doğuştan gelen nedenler de over torsiyonuna yol açabilmektedir.

Yumurtalık dönmesinde en önemli belirti, karnın alt tarafında ve kasık bölgesinde ani başlayan tek taraflı hassasiyet ve şiddetli ağrıdır. Çocuk hareket ettiğinde ağrıda artış olabilir. Ayrıca ağrıya bulantı, kusma ve ateş de eşlik edebilir.

Tanı Nasıl koyulur?

Over torsiyonu sıklıkla; rüptüre kist, dış gebelik, hemorojik kist, akut apandisit gibi pek çok hastalıkla karışabilir. Ultrasonda normalden büyük yumurtalık ya da yumurtalık kisti görülmesi önemlidir.  Renkli doppler ultrasonda dolaşımın etkilenme derecesine ve torsiyonun süresine bağlı olarak kan akımında azalma ya da kan akımı yokluğu görülür.

Kesin tanısı laparoskopi veya laparotomi ile direkt gözlenerek konur.

Tedavi Nasıl Yapılır?

Tedavisi cerrahidir, tanı konduktan sonra acil koşullarda açık ya da kapalı cerrahi yöntemle tedavi edilmelidir. Erken dönemde tanı alıp ameliyat edilen hastalarda kalıcı hasar kalmayabilir. Ameliyatta öncelikle dönen yumurtalık düzeltilir, dokunun durumuna göre çıkartılıp çıkartılmamasına karar verilir. Geç kalınmış olgularda kan akımı uzun süre kesildiğinde over dokusunda nekroz meydana gelir, yani dokular canlılığını yitirir. Böyle bir durumda yumurtalığın alınması gerekir.