Kolonik Atrezi (Kalın Barsak Tıkanıklığı)

Kolon atrezisi, doğumsal barsak tıkanıklarının nadir nedenleri arasında yer alır. Toplam barsak atrezilerinin  %10’u kolon atrezisidir.  Görülme sıklığı 20000 doğumda 1’dir. Etyolojide dolaşım problemlerinin rol oynadığı düşünülür. Olguların çoğunda tam tıkanıklık vardır.

Kolon atrezisi, ince barsak atrezileri ve Hirschsprung hastalığı ile birlikte görülebilmektedir. Kolon atrezisi olan vakaların % 15-20’sinde ince barsak atrezisi bildirilmiştir. Bu nedenle, ince barsak atrezilerinde ameliyattan önce kolonun da araştırılması önerilir. Kolonik atrezi üç tiptir.

Kolonik Atrezi Bulguları Nelerdir?

Barsak tıkanıklığının semptom ve bulguları görülür: Safralı kusma, beslenememe, karında şişlik, mekonyum çıkarmama veya çok az çıkarma.

Bu hastalığın ayırıcı tanısında mekonyum ileusu, mekonyum tıkacı, Hirschsprung hastalığı ve küçük sol kolon sendromu yer alır. Kolon atrezili hastalar tipik olarak çok az mekonyum çıkarırlar. İlk olarak ayakta batın grafisi çekilir. Bu grafide hava sıvı seviyeleri ve dilate kolona ait büyükçe bir hava vardır. Geç tanı alan hastalarda barsak delinmesi (perforasyon) ve buna ait bulgular olabilir. Perforasyon genellikle ileoçekal valvin olduğu kısımda olur. Kontrastlı kolon grafisinde atrezinin distalinde kullanılmamış kolon görünümü ve atrezinin proksimalinde dilate kolon segmenti tipiktir.

Kolonik Atrezide Tedavi Nedir?

Cerrahi tedavi bebeğin klinik durumuna, birlikte bulunan ek anomalilere, atrezinin distalindeki duruma ve daha yukarda ince barsak atrezisi olup olmadığına göre planlanır.  Günümüzde hastanın genel durumu iyi ise primer anastomoz yani barsağın uç uca eklenmesi yapılır. Barsakta delinme varsa delinen kısmın proksimalinden barsak ucunu cilde ağızlaştırmak gerekir.