Yemek Borusu Yanıkları

Özofagus (Yemek Borusu) Yanıkları

Güçlü asit ve alkali maddelerin içilmesi ile  özofagusta oluşan yanıklara koroziv özofagus yanığı ve bunların etkileri sonucu gelişen darlığa  koroziv özofagus darlığı  adı verilir.

Bu maddelerin çoğu evlerde temizlik amacıyla bulundurulur ve sıklıkla küçük çocuklarda kaza ile adölösan dönemdeki çocuklarda ise intihar amacıyla içilir.

Özellikle güçlü alkali maddeler içildiğinde erken dönemde özofagusta perforasyona (delinmeye) ve ölümlere neden olabilir. Erken dönemi atlatan hastalarda ise gelişen özofagus darlığı sorun olmaktadır.

Yalnızca mukozada yanık meydana geldiğinde, yüzeyel bir özofajit sonucu üst epitel doku harabiyeti olur ve kısa zamanda iyileşir. Daha derin yanıklarda mukoza ve submukozada nekroz, nekroz yerinde nedbe ve striktür (daralma) oluşur.

Ağız ve göğüste ağrı, dudaklarda ödem, yutma güçlüğü, ağızdan salya akması, ses kısıklığı gibi belirtiler ortaya çıkabilir.

Tedavisi Nedir?

Hastalarda gelişen şok, laringiyal ödem ve aspirasyon pnömonisine karşı önlemler alınır, bu sırada içilen ajanın kimyasal içeriği öğrenilmeye çalışılır. İyileşmeyi sağlamak, ciddi boyutlarda striktür yani daralma oluşumunu engellemek için çocuk hastaneye yatırılarak takibe alınır. Erken dönemde ağızdan beslenme durdurulur, damar yoluyla sıvı ile birlikte genel destek tedavisi verilir.

Koroziv madde içiminde hastayı kusturmanın ve antidot ile gastrik lavajın yeri yoktur.

Özofagusta darlık oluşursa hasta dilatasyon programına alınır. Yeterli genişliğe ulaşıldığında, ve darlık nüksü yoksa dilatasyonlar sonlandırılır. Ancak dilatasyonla iyileşme sağlanmazsa cerrahi yöntemle özofagoplasti uygulanabilir.