Tiroglossal Kisti

Tiroglossal Kist Nedir?

Boyun orta hatta en sık gözlenen doğumsal boyun kitlesi Tiroglossal kistidir. Sıklıkla yaşımın ilk 10 yılında belirti verir. Her iki cinste eşit oranda rastlanır.

Tiroglossal kanal; embriyolojik hayatta dil kökünde oluşan tiroid bezinin normal yerine göçünü sağlayan, dil kökünden başlayıp boyun orta hattına kadar uzanan kanaldır. Tiroid bezi oluşumu tamamlandıktan sonra, yok olması gereken bu kanal kapanmaz ise tiroglossal kanal kisti hastalığı oluşur. Tiroglossal kist, kanal boyunca herhangi bir yerde gelişebilir ancak genellikle boyun orta üst kısmında hyoid kemik hizasında yer alır. Kanal içindeki hücreler mukus salgılayarak kistin büyümesini sağlar. %90’ı boyun orta hatta yerleşimli, %10’ u ise boyun lateralindedir.

Çoğunlukla boyun orta hatta küçük bir şişlik dışında bulgu vermez ancak enfeksiyon durumunda kitle üzerinde kızarıklık, ağrı, kitlede büyüme ve kitleden akıntı olabilir. Nadir olarak yutkunma ve solunum güçlüğüne neden olabilir. Kitlenin yutkunma ve dilin hareketi ile hareket etmesi önemli bir bulgusudur.

Tanısı nasıl koyulur?

Tanı için öykü ve fizik muayene yeterlidir. Ayrıca tanıda ultrasondan yararlanılır; tiroid bezinin normal yerinde olup olmadığı ve kistin özellikleri ultrason ile belirlenir. Şüpheli durumlarda magnetik rezonas ve tiroid sintigrafisi çekilmelidir.

Tedavisi, cerrahi olarak kistin çıkarılmasıdır. Sistrunk adı verilen ameliyat ile kist, dil tabanına kadar olan uzantısı ve hyoid kemiğin orta kısmı birlikte çıkartılır. Özellikle sık enfeksiyon geçirmiş kistlerin tedavisi zordur, ve bu kistler ameliyat sonrası nüks edebilmektedir. Bu nedenle tanı konulunca cerrahi olarak tedavi edilmesi önem arz etmektedir.