Testis Torsiyonu

Testis torsiyonu; testisin kendini besleyen damarlarla birlikte kendi etrafında dönmesidir. Bu durum, testisin kanlanmasını bozacağından acil cerrahi girişim gerektirir. Erken müdahale edilmezse testis kaybı ile sonuçlanabilir. Sıklıkla erken yenidoğan döneminde ve adelösan yaş grubunda görülür.

Risk Faktörleri Nelerdir?

• Adelösan döneminde Testosteron etkisi ile testisin hızlı büyümesi
  • İnmemiş testis
  • Testisi torbanın içinde sabit tutan bağlardaki gevşeklik
  • Testisi torbaya bağlayan zarın üst kısımda sonlanması ve buna bağlı olarak testisin kendi zarı içinde rahat hareket etmesi (çan tokmağı deformitesi)
  • Travma ve aşırı fiziksel aktivite
  • Testiküler kitle

En önemli belirti torsiyon olan tarafta ani başlayan, şiddetli ağrı olmasıdır. Bu hastalarda mide bulantısı, testis zarları arasında sıvı toplanması, torbanın cildinde kızarıklık ve hafif şişlik gibi belirtiler ağrıya eşlik edebilir.

Tanı Nasıl koyulur?

Ayrıntılı öykü ve fizik muayene sonrası testis torsiyonu düşünülen hastalara skrotal renkli doppler ultrasonografi (RDUS) yapılır. Erken dönemde torsiyon olan testis tarafında kordon refleksi azalmış veya kaybolmuştur. Torba cildinde hafif şişlik, kızarıklık veya koyu renk olması ve torsiyon düşünülen testis elle yukarıya kaldırıldığında ağrının artması tanı için önemli bulgulardır. Muayene sonrası renkli doppler ultrasonografi ve/veya sintigrafisi ile testisin kanlanması değerlendirilir, kanlanmanın azalması veya kaybolması torsiyon lehinedir.

Tedavide Ne Yapılır?

Testis torsiyonunda müdahale mümkün olan en kısa sürede yapılmalıdır. Tedavide amaç testis işlevinin ve üreme fonksiyonlarının korunmasıdır. İlk 4-6 saat içinde yapılan tedavide sonuç yüz güldürücüdür.  Erken dönemde cerrahi müdahaleden önce dışarıdan manevra ile testis eski haline döndürülebilir. Ancak gecikmiş vakalarda açık cerrahi birinci seçenek olmalıdır. Açık cerrahide işlem sırasında canlılık belirtiş gösteren testis geri düzeltilir ve tekrar dönmemesi için torbaya dikilir. Eğer testiste yaşam belirtisi yoksa testis alınır. İşlem sonunda karşı testisin dönmesini engellemek için testis de torbaya dikilir.