İnvajinasyon

İnvajinasyon Nedir?

İnvajinasyon, bağırsakların iç içe geçmesi sonucu oluşa ciddi bir barsak tıkanıklığıdır. En sık görülen şekli ince barsağın son kısmının (ileum) kalın barsağın ilk kısmının (çekum) içine girdiği ileokolik invajinasyondur. En sık süt çocukluğu döneminde 6 ay-2yaş aralığında görülür.

invajinasyon

İnvajinasyon Neden Oluşur?

Barsakta bulunan lenf dokusunun şişmesi İnvajinasyonun en sık nedenidir. İnce barsağın son kısmı lenf dokusundan zengindir. Sıklıkla üst solunum yolu enfeksiyonu gibi genel sistemik enfeksiyonlarda, barsaktaki lenf dokusu da şişer ve kalınlaşır. Bu durum herhangi bir nedenle iç içe girmiş barsağın geri çıkmasını engeller. İshal gibi nedenlerle barsak hareketlerinin artması invajinasyona neden olabilir. Barsaktaki bulunan bir polip ve meckel divertikülü dediğimiz yapı da invajinasyonu tetikleyebilir. Lösemi, henöch-shcönlein purpurası ve herediter anjiödem invajinasyona sebep olan hastalıklardandır.

Genellikle ilk bulgu; daha önce sağlıklı ve hiçbir yakınması olmayan bir bebeğin aniden, ve aralıklı olarak ağrı hissederek huzursuz olması ve ağlamasıdır. Kusma ağrıdan sonra başlar. Başlangıçta bebeğin yediklerini içerir tarzda olan kusma bir süre sonra sarı-yeşil renk alır. Zaman gittikçe iç içe geçen barsağın iç duvarında oluşan kanamaya bağlı anüsten çilek jölesi şeklinden kanama görülür. Bu durum invajinasyonun en tipik bulgusudur.

Tanısı Nasıl Konulur?

Tanı muayene ve radyolojik bulgularla konulur. Fizik muayenede bebekte halsizlik ve karın şişliği dikkat çeker. Göbeğin sağ tarafında iç içe geçmiş olan barsak kitle şeklinde ele gelir. Karın filminde barsak tıkanıklığı bulguları vardır. Batın ultrasonunda iç içe geçmiş barsağa ait hedef tahtası görünümü saptanır.

Girişim öncesi hastada halsizlik ve sıvı açığı varsa, önce damar yolunudan sıvılar verilmeli ve hasta stabilize edilmelidir.

Radyolojik görüntüleme eşliğinde; makattan hava, serum veya baryum verilerek, basınç etkisi ile iç içe geçmiş barsaklar redükte edilmeye çalışılır. Ancak gecikmiş ve uzun segment invajinasyonda barsak delinmesi olasılığına karşı cerrahi redüksiyon yöntemleri tercih edilmelidir. Cerrahi ile redüksiyon açık ve laparoskopik yöntemle yapılabilmektedir.

Müdahale sonrasında hastalar gaz ve dışkı çıkışı olduktan sonra ağızdan sıvı ile beslenmeye başlar. Uygulanan yönteme ve hastanın durumuna göre hastanede yatış süresi değişmektedir.