Apandisit

Akut apandisit çocuklarda en sık karşılaşılan acil karın ağrısı nedenidir. İnce barsak ve kalın barsağın birleşme noktasında apendiks vermiformis denilen, bir ucu kör sonlanan barsak uzantısının iltihaplanmasına Akut Apandisit denir. Akut apandisitin başlıca nedeni çeşitli sebeplerle apendiks lümenin tıkanmasıdır. Lümen tıkanıklığına sıklıkla fekalit dediğimiz sertleşmiş kaka parçaları, barsak parazitleri, meyve çekirdekleri ve yabancı cisimler neden olur.  Bazı bakteriyel ve viral enfeksiyonlar da apendiks lümenini tıkayabilir.

Apandisitte Belirtiler Nelerdir?
Önce iştahsızlık sonrasında karın ağrısı olur. Apandisit ağrısı göbek çevresinde başlar, sonrasında karın sağ alt kadrana lokalize olur. Ancak ağrı değişik şekillerde olabilir. Halk arasında gizli apandisit olarak bilinen retroçekal yerleşimlerde ağrı sırtta vurabilir. Pelvik yerleşimli apandisitlerde bulgular idrar yolu enfeksiyonunu taklit edebilir. Bazen kusma da tabloya eşlik eder. Akut apandisitte ateş sık görülmez. Eğer ateş varsa bu genellikle perforasyon belirtisidir.

Tanı yöntemleri
Çocuklarda apandisit teşhisi muayene ile konulur. Ultrason, tomografi ve kan testlerinden de yararlanılır ancak tek başına %100 doğrulukta teşhis koyacak muayene yöntemi veya test yoktur.

Apandisitin tedavisi ameliyattır. Appendektomi denilen bu ameliyatta apendiks (kör barsak) kapalı veya açık yöntemle karın boşluğundan çıkarılır. Hastalar genellikle ameliyattan 36-48 saat sonra taburcu edilir. Eğer apendiks delinmişse ve karın içinde yayılmış bir iltihap varsa hastanede kalış süresi uzayabilir.

‘Kliniğimizde uygun hastalarda apandisit ameliyatı laparoskopik yöntemle yapılmaktadır.’